Svarbiausias įrašas

Lęšiai: kas? kaip? kada?

Lęšiai: kas? kaip? kada?

Lęšiai: kas? kaip? kada?


Kas gi tie lęšiai?

Lęšiai yra ankštiniai- tokios pačios daržovės kaip žirniai ir pupos bei pupelės. Visi ankštiniai maisto produktai yra puikus baltymų šaltinis. Tačiau lęšiai Lietuvoje maistui vartojami retokai. O visai be reikalo. Gydytojai teigia, jog lęšiai gali būti puikus mėsos pakaitalas, kuris tinka ir vegetarinei mitybai.  Juose yra gana daug skaidulų, taip pat baltymų, B grupės vitaminų ir folatų, kalio, cinko bei geležies. Jie puikus maisto produktas, kuriame riebalų iš esmės nėra labai daug. 

Lęšiai yra sotūs, gan lengvai virškinami. 100 g lęšių yra tik 312 kcal.Jų baltymai įsisavinami lengviau nei mėsos. Lęšiuose esanti ląsteliena padeda sureguliuoti cukraus kiekį kraujuje. Jie naudingi ir tiems, kas linkęs į patinimus- lęšiai neblogai padeda pašalinti besikaupiančio vandens perteklių. Gydytojai teigia, jog juose esantys B grupės vitaminai stiprina nervų sistemą, taip pat naudingi vyresnio amžiaus žmonėms. Jie ypač tinka moterims, pasiekusioms menopauzę, nes padeda stiprinti kaulus. Dietologai juos vadina dietiniu maisto produktu.

Ar visi lęšiai yra naudingi?

Maistui auginama gana daug lęšių rūšių. Tačiau plačiausiai žinomos yra trys - rudieji, žalieji ir geltonieji lęšiai - beveik kaip ir žirniai. Parduotuvėse dažniausiai jums siūlomi džiovinti lęšiai, tačiau pasitaiko ir jau paruoštų lęšių pusgaminių.  Europoje labiausiai mėgstami rudieji lęšiai, kurie taip neretai ir vadinami - Europietiškaisiais lęšiais.

Rudieji lęšiai

Europoje yra pigiausi iš visų lęšių. Jie lengvai išverda, o išvirę nesutęžta ir išlaiko savo tekstūrą. Ruduosius lęšius galima vartoti panašiai kaip ir juodąsias pupeles- kartu su mėsa, kaip atskirą patiekalą arba iš jų gaminti lęšių burgerius(puikiai tinka vegetarams ir veganams).Ruduosius lęšius galima dėti į sriubas vietoje pupelių.Patyrę kulinarai šiuos lęšiu rekomenduoja bent pusvalandį pamirkyti prieš juos išverdant.

Žalieji lęšiai 

Jie dar vadinami prancūziškais lęšiais. Jų skonis šiek tiek įdomesnis, primena riešutus. Šie lęšiai puikiai tinka salotomos, nes ir virti išlieka standokais, gerai laiko savo formą. Taip kaip ir žalieji yra ruošiami vadinamieji Beluga lęšiai- nors jie ir yra juodos spalvos. 

Raudonieji lęšiai 

Tai greičiausiai paruošiami lęšiai. Verdami jie sutęžta ir formos nelaiko. Tačiau išvirę tampa gražios auksinės spalvos. Tai švelniausia ir minkščiausia lęšių rūšys. Šie lęšiai tinka indiškiems patiekalams. Juos taip pat galima naudoti trintoms sriuboms ir tyrėms ruošti. 

Kaip ruošti lęšius?

O virtuvėje su jais ypatingo vargo neturėsite. Iš pradžių lęšius naudinga perrinkti ir gerai nuskalauti. Po to juos tereikia suberti į puodą ir užpilti vandeniu. Lęšių mirkyti nereikia- skirtingai nei pupelių ar žirnių.

Jeigu nutarėte virti lęšius- užpilkite juos vandeniu tiek, kad vandens virš jų būtų ne mažiau kaip per gerą pirštą. Kai vanduo užvirs- ugnį sumažinkite ir leiskite jiems šiek tiek pasitroškinti. Puodo be priežiūros likti nereikėtų, ir lęšius kartkartėmis pamaišyti. Jei vanduo nugaruoja- neužmirškite jo vėl šiek tiek įpilti į puodą. Kai kas mėgsta lęšius dėti berti tiesiog į verdantį vandenį,- čia jau priklauso nuo to, kaip jūs įpratę gaminti.

Raudonuosius lęšius išvirsite per 20 minučių

Ruduosius lęšius išvirsite per 30 minučių

Žaliuosius lęšius išvirsite per 40 minučių.

Juoduosius lęšius išvirsite per 20 minučių.

Lęšių pervirti nereikėtų- ypač jeigu juos verdate salotoms. Prie lęšių puikiai dera česnakas, kmynai, kuminas ir čiobreliai.Lęšiai sūdomi jau baigiant virti.

Jau išvirtus lęšius galite dėti į troškinius, sriubas, salotas ar juos pilti ant virtų ryžių. Iš anksto išvirtus lęšius galite statyti į šaldytuvą ir kelias dienas naudoti skirtingų patiekalų ruošimui, jeigu taupote laiką. 

Vegetariškos lęšių salotos

Išeiga- 4 porcijos

Maisto produktai

1 svogūnas,1-2 česnako skiltelės1/2 stiklinės džiovintų lęšių1 skardinėlės konservuotų žaliųjų žirnelių1/2 žaliosios paprikos,1/2 raudonosios paprikos1-2 vidutinio dydžio agurkų ( rudenį tinka ir rauginti arba marinuoti agurkėliai)1 pomidoro1/2 kerelio salotų lapelių1-2 kietai virtų kiaušinių, 1 valgomojo šaukšto alyvuogių aliejaus

Padažui prireiks

2 valgomųjų šaukštų alyvuogių aliejaus
1-2 krapų šakelių ( tiks ir džiovinti krapai)1valgomojo šaukšto citrinos arba laimo sulčiųpo 1/4 arbatinio šaukštelio druskos ir pipirų

Gaminimo eiga

Svogūną ir česnaką sukapokite, sudėkite į gilią keptuvę ir pakepinkite aliejuje. Kai svogūnas gražiai pagels, į keptuvę pripilkite apie 1 stiklinę vandens ir suberkite lęšius. 1. Į keptuvę įpilkite aliejaus ir įkaitinkite ant vidutinės liepsnos. Suberkite svogūno gabaliukus, sudėkite česnaką ir kepkite, kol suminkštės. Įpilkite vandens, suberkite lęšius ir patroškinkite apie 25 minutes. Troškindami suberkite ir smulkiai supjaustytas paprikas. Kai lęšiai išvirs, - ugnį išjunkite ir leiskite jiems gerai atvėsti.

Agurkus ir pomidorus nuplaukite. Agurkus nulupkite. Daržoves smulkiai supjaustykite ir viską sumaišykite. Pagardinkite mėgstamom prieskoninėm žolelėm ir pipirais. Viską sudėkite į gilų dubenį ir sumaišykite su atvėsusiais lęšiais bei kietai virtu ir kapotu kiaušiniu.

Kaip ruošti padažą?

Aliejų ir citrinų sultis suplakite stikliniame buteliuke ar dubenėlyje, suberkite sukapotus krapus, druską ir pipirus. Pilkite ant paruoštų salotų. Skanaus.

Indiška raudonųjų lęšių sriuba su kario prieskoniais

Išeiga- 4 porcijos

Maisto produktai

1 svogūnas3 česnako skiltelės1 ir 1/2 stiklinės džiovintų raudonųjų lęšių1- 2 dideli pomidorai arba skardinėlė konservuotų pomidorų ( geriausiai tiks be odelės)1 l daržovių arba paprasto sultinio2-3 valgomieji šaukštai grietinės arba tiek pat grietinėlės- pagal skonį1 stiklinė (200 g) baltų maltų džiūvėsėliųPrieskoniai - druska, pipirai1 valgomojo šaukšto kario miltelių

Gaminimo eiga

Giliame puode įkaitinti aliejų ir jame pakepinti supjaustytus svogūnus bei česnaką. Kai svogūnai pagels, ant jų suberti kario miltelius , išmaišyti ir dar pakepinti iki pusės minutės. Po to ugnį sumažinti, ant svogūnų suberti pjaustus pomidorus, užpilti sultinį ir suberti lęšius. Kad užektų skysčio- dar galite papildomai pripilti maždaug stiklinę vandens. Sriubą virti ant mažos ugnies apie 20 minučių- kol lęšiai išvirs. Prieš tiekdami į stalą, į kiekvieną lėštę sudėkite po 2 kupinus šaukštus džiūvėsėlių , ant viršaus galite suberti šviežių pjaustytos kalendros ar petražolių lapelių ir užpilkite juos sriuba. Gardinkite grietine arba grietinėle. Skanaus.

Arbatos grybas- Kombucha- ar tikrai toks stebuklingas?

Arbatos grybas- Kombucha- ar tikrai  toks stebuklas?


Pastaruoju metu iš lūpų į lūpas plinta paslaptingai skambantis kombucha gėrimo pavadinimas. Kalbama, jog šiuo gėrimu jau nuo seno mėgaujasi Japonijos geišos, beit tokios garsenybės kaip Gwyneth Paltrow ir Orlando Blumas.  Iš tiesų jis jau parduodamas beveik kiekvienoje save gerbiančioje Amerikiečių sveiko maisto parduotuvėje. Pavadinimas mane sudomino ir nutariau pasidomėti, kas gi čia per stebuklas. O šį stebuklą, pasirodo mačiau pas savo kaimynę ant palangės prieš geras 4 dešimtis metų. Ir vadinosi jis paprastai- arbatos grybu. Kiek pamenu, augo jis trijų litrų stiklainyje ir atrodė visiškai kaip medūza- blyškus ir bespalvis. Kaimynė su pasigardžiavimu kiekvieną rytą gerdavo neaiškios spalvos skystį ir sakydavo, jog jis padeda išsaugoti jaunystę ir plaukų žvilgesį. Anais laikais šis grybas man kėlė tokį siaubą. kad paragauti stebuklingojo gėrimo taip ir nedrįsau. 

Laikai keičiasi, žmonės kaip ir visur gimsta ir miršta, bet geras senas arbatinis grybas vėl grįžta į madą. Kuo gi jis toks ypatingas?

Pasirodo, jog su šiuo grybu nuo jau bene tūkstantį metų draugauja kinai, japonai ir korėjiečiai. Šiuose kraštuose jis laikomas sveikatos eliksyru. kuris gali išsaugoti jaunystę, sveikatą , padėti išlaikyti grakščią figūrą ar stangrią odą.

Grybo istorija

Arbatos grybo gebėjimą saugoti sveikatą pirmieji aprašė Kinai maždaug 250 metais prieš mūsų erą. Taigi, su šiuo grybu, žmonija draugauja jau daugiau nei du tūkstančius metų. Tuo metu kinų gydytojai teigė, jog šis grybas padeda subalansuoti paslaptingos Či energijos tėkmę ir padeda virškinti maistą. Europos teritorijon šis grybas pateko per Rusiją apie 1905 metus. Į Rusiją, o vėliau ir Europą jį atvežė kareiviai, dalyvavę Rusijos ir Japonijos kare.Pirmasis oficialus šios arbatos grybo aprašymas Europoje pasirodė 1913-aisiais. Tačiau europiečių šis gėrimas tuomet nesužavėjo, o rusams tiko ir patiko, mat savo skoniu kažkuo priminė visų mėgiamą girą.

Taigi, paslaptingąjį grybą žmonija pažįsta jau gana senokai. 

O kas gi tai per grybas? Iš tiesų tai nėra joks  grybas. Šis į medūzą panašus arbatoje gyvenantis darinys yra dviejų mikroorganizmų sankaupa- tiksliau jų kolonija. Grybo viršutinė dalis yra blizganti ir standi- ji yra sudaryta iš mielių grybelių. O šio grybo apačioje kabantys siūlai yra acto rūgšties bakterijų sankaupa. Pats grybas ir yra šios dvi sulipusios bakterijų kolonijos. Abi bakterijų rūšys yra labai nereiklios aplinkos sąlygoms. Tam, kad jos išgyventų, tereikia tik saldaus arbatos tirpalo. Ar tai vienintelis toks grybas? Tikrai ne. Žmonijai taip pat pažįstamas pieno grybas ir ryžių grybas - kurie taip pat tėra panašios bakterijų kolonijos. Tačiau arbatinis grybas šiai dienai yra labiau ištyrinėtas.

Ar šis grybas tikrai gydo?

Arbatos grybu nuo seno buvo gydomi virškinimo sutrikimai - vidurių užkietėjimas, vidurių pūtimas. Jis tikrai buvo ir tebėra geriamas siekiant numesti kelis papildomus kilogramus. Mokslininkai gilinosi į šio ,,grybo" išskiriamų medžiagų sudėtį. O ji tikrai nėra bloga- šioje giroje yra  gana daug acto ir gana daug vitaminų- vitamino C, B grupės bei vitaminų PP bei vitamino D. Rasta joje taip pat ir organinių rūgščių, fermentų bei pigmentų. 

Šio grybo fanatikai teigia, jog arbatos grybas stiprina imunitetą, naikina žalingas bakterijas ir tuo pat metu padeda išsaugoti natūralią žarnyno mikroflorą. Taip pat daug kalbama ir apie tai, jog šis gėrimas gali sustiprinti vargstančią širdelę ar padėti sergantiems kepenų ligomis, ateroskleroze ar net vėžiu.  Reklamoje nereitai teigiama, jog šis grybas veikia kaip natūralus probiotikas. Ar taip tikrai yra, niekas pasakyti tiksliai negali, nes rimtų klinikinių tyrimų atlikta nėra. O liaudiški pastebėjimai su medicina neretai prasilenkia. 

Priešingai, yra nuomonių, jog arbatinis grybas nėra visiškai nekaltas. JAV Maisto ir Vaistų Kontrolės tarnyba (FDA) šį grybą priskiria prie potencialiai pavojingų žmogaus sveikatai produktų. Taip buvo paskelbta remiantis vienu šį gėrimą kelis mėnesius vartojusios moters mirties atveju. Kiek šiuo atveju buvo kaltas arbatos grybas nėra aišku, tačiau grybo auginimo ir laikymo sąlygos kiekvienu atveju yra individualios.  Užsienyje šis grybas yra neretai auginamas keraminiuose puoduose. Kadangi rūgstant cukrui susidaro actas, iš keraminės glazūros į gėrimą gali patekti puodų glazūroje esantys sunkieji metalai, o jų tarpe ir švinas. Taigi, būtent dėl šios aiškios priežasties užsienio medikai juo labai nesižavi. Vertėtų prisiminti, jog auginant šį grybą, sterilumo sąlygų beveik niekas nesivaiko, dėl ko į jį gali patekti ir kitokių žalingų bakterijų, kurios gali sukelti pavojų jūsų sveikatai. Šiai dienai žinoma, jog arbatos grybas veikia panašiai kaip probiotikas, gali padėti kovoti su vidurių užkietėjimu ir taip pat gali padėti mažinti svorį. Tačiau tai tėra ir viskas. Stebuklingosios grybo savybės mediciniškai nėra įrodytos. Arbatinis grybas  yra mielių ir acto bakterijų koloniją, kurią grubiai tariant turite auginti ne mažiau kaip savaitę ant savo palangės. Na iš tikro- ar jūs tikrai norite rizikuoti savo sveikata ir gerti tai, kas kelias savaites rūgo ant jūsų  ar kieno nors kito palangės? O ir parsinešę ar nusipirkę šį grybą auginimui ar būsite visiškai tikri, jog jis nėra kuo nors užterštas, juolab ar jis buvo laikytas švariai ir tinkamai?

Ar šis grybas tinka visiems? 

Tikrai ne. Arbatos grybas tikrai netiks sergantiems cukralige, taip pat kenčiantiems nuo padidėjusio skrandžio rūgštingumo ar skrandžio opų. Nėra jis rekomenduojamas nei būsimoms mamoms, nei mažiems vaikams, taip pat netinka ir patyrusiems traumas ar kaulų lūžius, bei insultą ar infarktą.